CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday 26 December 2011

KELAS MINGGU 14

   Salam semua,ini tugasan terakhir saya iaitu database/sistem maklumat pelajar..yang ni xdelar rumit sangat tp ape pun kita kena explore dulu sebelum buat ni.kalau tak memang  tak boleh buat.
Langkah untuk siapkan database ini saya menggunakan OPENOFFICE.ORG BASE.Boleh juga nak guna MICROSOFT EXCESS tapi laptop saya tak de yang ini jadi saya menggunakan openoffice.

Langkah hendak membuat database

  • Mula-mula kita create table in design view.Apa yang perlu dimasukkan dalam table ini adalah
  1. Butiran pelajar
  2. Butiran keluarga
  3. Butiran ko-kurikulum
  4. Butiran kurikulum
  • dalam setiap butiran ini kita perlu masukkan primary key
Gambar 1:


  • Kedua kita perlu buat relationship antara kesemua table-table tu
  1. klik kat tools
  2. tekan relationships
  3. pindahkan data mengikut turutan
  4. dan hubungankan table-table tu dengan garisan 
Gambar 2 :


  • ketiga,kita buat form plak..
  1. klik kat 'use wizard to create form'
  2. pindahkan data ikut turutan dalam relationships untuk memudahkan kita,kerana hendak tulis form nanti kita perlu tulis mengikut urutan kalau tidak,kita tak boleh next untuk data seterusnya.
  3. tekan arrange controls untuk memilih form yang sesuai
  4. tekan apply styles untuk memilih warna yang kita suka..pilih jew mane-mane pun..
Gambar 3 :

  • Da siap semua kita perlu masukkan data pelajar,keluarga,ko-kurikulum,kurikulum satu persatu
  • masukkan butiran pelajar dalam 20 orang pelajar..
  • Langkah seterusnya kita kena lengkapkan Queries
  1. tekan 'use wizard to create query
  2. kemudian pindahkan kesemua data
  3. tekan finish
  4. ulangi langkah yang sama untuk butiran keluarga,ko-kurikulum dan kurikulum
Gambar 4 : 

  • Seterusnya,langkah terakhir kita perlu siapkan report
  1. pilih 'use wizard to create report'
  2. pindahkan data : contohnya pelajar query
  3. pilih 'choose layout' untuk background report kita.
  4. tekan finish
  5. ulangi langkah yang sama sampai kesemua butiran siap dimasukkan
Gambar 5 :




Selesai semua tugasan saya pada semester 1 nie,sekarang tugasan saya adalah burn kan kesemua tugasan saya ini kedalam cd untuk dihantar kepada pensyarah kami.
Sekian,terima kasih...




No comments:

Post a Comment