CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday 20 October 2011

KELAS MINGGU KE 5

Tugasan 4,
Assalamuailaikum semua,
minggu nie,saya diberi tugasan mengenai Computer in Educational Research.

Apa yang perlu saya buat ialah : Research Process

Saya perlu belajar mengenai Educational Research Process dengan melayari laman web yang telah diberikan:


Selain itu,saya juga perlu mengkaji maklumat mengenai Literature Review dengan melayari lamn web yang diberikan:


   Pada minggu ini tugasan saya ialah pilih 2 artikel jurnal yang berkaitan dengan tajuk saya iaitu Internet and Computer Security(virus,spam and phishing) secara online materials dengan melayari laman web
http://www.ukm.my/library/ Laman web ini hanya boleh di access di kawasan fakulti sahaja.
    Saya perlu membuat research terhadap jurnal yang dicari dan ia memakan masa yang agak lama kerana kebanyakkan jurnal adalah dalam bahasa inggeris dan saya agak kurang mahir dalam bahasa inggeris.
Sehubungan dengan itu juga saya mencari 1 artikel daripada  http://scholar.google.com.my/ dan 1 buku yang berkaitan dengan tugasan 1 saya melalui laman web http://books.google.com/.

   Selepas selesai saya membuat research tentang tajuk saya merujuk semua bahan yang dicari,saya akan berkongsi maklumat dengan partner saya dan kami perlu membuat satu laporan mengenai apa yang harus dilakukan di Malaysia berkaitan tajuk tugasan pertama kami iaitu Internet and Computer sSecurity(virus,spam and phishing)


Ini ialah hasil laporan yang kumpulan saya dapat hasilkan,


                Keselamatan Komputer Dan Internet(Spam,Virus,Phishing)
                             Oleh:Nadia Syuhada Binti Osman




Selangor – Penggunaan internet kian meningkat dikalangan penduduk di negara ini dalam kehidupan seharian.Apatah lagi dengan pelbagai kemudahan rangkaian jalur lebar yang memudahkan pengguna mengakses pelbagai maklumat.Bukan itu sahaja,syarikat telekomunikasi juga turut menawarkan pakej dengan harga semurah RM49 sebulan menyebabkan masyarakat di negara ini mampu untuk memilikinya.

Disebalik celik internet dikalangan warganegara Malaysia,timbul pula persoalan moral yang dibangkitkan seperti buli siber,pencurian data,kemunculan virus,spam,phishing dan sebaginya.

Secara umumnya,virus merupakan suatu program komputer yang berupaya menyalin dirinya sendiri dan menjangkiti komputer tanpa kebenaran ataupun pengetahuan pengguna.Virus komputer boleh merosakkan komputer dengan cara menghapuskan perisian dan mengganggu sistem pengoperasian serta mempunyai keupayaan yang canggih dalam penjangkitan dan merosakkan fail pengguna tanpa disedari.

Virus komputer merupakan sebuah istilah umum untuk menggambarkan segala jenis serangan terhadap komputer.Dikategorikan dari segi kerjanya,virus komputer dapat dikelompokkan kedalam beberapa kategori iaitu Trojan,Backdoor,Spyware,Rogue,Polymorphic virus dan banyak lagi.
Sebagai pengguna,kita juga perlu mengetahui sebab-sebab virus dicipta,Antaranya ialah sebagai projek penyelidikan,sebagai usikan,sebagai laku musnah,penyerang produk-produk tertentu dan sebagai penyebar pesanan politik.

Kewujudan virus telah memberi kesan yang ketara kepada komputer pengguna.Kerosakan yang dilakukan oleh virus tiada hadnya kerana ia mampu melakukan apa sahaja kepada komputer kita.Antara kesan-kesannya ialah memadamkan fail-fail simpanan dalam cakera keras,mengubah atur cara dengan memberikan laluan kepada penceroboh dan sebagainya.
Menyentuh tentang penyebaran virus,virus tersebar dengan pelbagai cara.Misalnya ialah dengan cara penggunaan media disk,melalui jaringan dan juga internet.Penggunaan attachment pada email juga merupakan salah satu cara penyebaran virus.

Bukan itu sahaja,pengguna juga perlu mengetahui tentang Spam.Spam merupakan unsocilited bulk email yang dikirimkan kepada ribuan penerima.Contohnya,spam biasanya dikirimkan oleh suatu perusahaan untuk mengiklankan suatu produk,hal ini menyebabkan semakin padatnya queue dari mail sever yang telah digunakan.

Antara ciri-ciri spam yang perlu kita ketahui adalah spam biasanya menjadi penghubung virus.Contohnya,ketika anda klik link yang dihantar oleh spam menyebabkan virus tersebar dalam komputer anda.Ciri kedua ialah sifat spam adalah mengganggu dan membuat pengguna berasa tidak selesa akan kewujudannya.Dan spam juga biasanya mengandungi software,video,muik dan pornografi.

Kewujudan spam telah meninggalkan impak yang besar kepada pengguna komputer.Antaranya ialah sambungan rangkaian internet menjadi perlahan,banyak membazirkan masa dan produktiviti kerja bagi menghasilkan spam dan spam ini juga memerlukan tempat penyimpanan untuk email yang tidak diperlukan.
Selain daripada virus dan spam,pengguna komputer juga perlu  mengetahui tentang phishing.Phishing merupakan suatu bentuk penipuan yang bercirikan dengan percubaan untuk mendapatkan informasi atau maklumat peka seperti kata sendi dan kat kredit dengan menyamar sebagai orang atau bisnes yang terpercaya atau terpengaruh dalam sebuah komunikasi elektronik rasmi.

Bagi mengelakkan berlakunya phishing dalam komputer pengguna,pengguna hendaklah mengikuti panduan-panduan Keselamatan Nama Pengguna Dan Kata Laluan.Antaranya ialah menggunakan nama pengguna yang unik bagi mengelakkan pencerobohan,menggunakan kata laluan yang senang diingat tetapi sukar diteka,melakukan amalan tukaran kata laluan secara berkala dan banyak lagi.

Oleh itu,sebagai pengguna komputer,kita perlulah mengetahui apa itu virus,spam dan phishing dengan lebih mendalam lagi supaya ia tidak mengganggu atau merosakkan fail-fail yang terdapat dalam simpanan komputer pengguna.

Rujukan
















No comments:

Post a Comment